Suada. Sadedzināta dzīva
Šī grāmata ir satriecoša arābu sievietes liecība par „goda slepkavībām” – joprojām nesalaužamo seno tradīciju – sodīt ar nāvi sievieti, ja tā nav ievērojusi savas zemes vīriešu diktētos noteikumus. Šī baisā paraža pasaulē ik gadu noved nāvē desmitiem tūkstošu sieviešu. Suada stāsta par sevi vienkārši un patiesi, pārvarēdama bailes un kaunu. Viņa ir viena no retajām, kuru, gandrīz sadegušu, tomēr vēl dzīvu, brīnumainā kārtā izdevies izglābt, un viņa ir vienīgā, kurai ir drosme liecināt – to neskaitāmi daudzo sieviešu vietā, kuru vairs nav…. Viņa ir uzdrošinājusies runāt, lai gan apzinās – nāves sodam, kuru tai piesprieduši vistuvākie cilvēku, viņas ģimene, - noilguma nav.
Es esmu meitene, bet meitenei jāiet ātrā gaitā, zemu noliektu galvu, it kā tā skaitītu savus soļus. Tā nedrīkst pacelt acis, tai liegts lūkoties pa labi vai kreisi no ceļa, jo, ja tās skatiens nejauši sastapsies ar vīrieša acīm, viss ciems uzskatīs, ka viņa ir padauza.
Ja kāda precēta kaimiņene vai jebkurš cits pamanīs meiteni vienu uz ielas, bez mātes vai vecākās māsas, bez aitām, bez zāļu klēpja vai groza ar vīģēm, tad par viņu atkal teiks – padauza.
Lai iegūtu tiesības raudzīties uz priekšu, iegriezties veikaliņā pie bodnieka, veikt epilāciju vai nēsāt rotaslietas – meitenei ir jābūt precētai.
Ja meitene līdz četrpadsmit gadiem nav vēl apprecējusies, kā tas notika ar manu māti, ciems sāk par viņu vīpsnāt. Taču, lai apprecētos, meitenei ir jāgaida sava kārta ģimenē. Vispirms precas vecākā, tikai tad pārējās.
Man tēvs Adnans ir neapmierināts ar manu māti Leilu, kura viņam dzemdējusi tik daudz meitu. Viņš ir neapmierināts arī ar savu otro sievu Aišu, jo arī tai ir tikai meitas.
Nura, pati vecākā, apprrecējās vēlu, kad man pašai jau bija piecpadsmit. Otro māsu – Kainatu – neviens negrib precēt. Man esot jāgaida Kainatas kāzas, pirms domāt par savām. Iespējams, kainata nav pietiekami glīta. Bet varbūt tā ir pārāk laiska darbos. Es nezinu, kāpēc pie viņas neviens nenāk precībās. Taču, ja viņa paliks vecmeitās, - to apsmies viss ciems. Un mani līdz ar viņu.
Kopš sevi atceros, man nav bijis ne spēļu, ne īstas līksmes. Mūsu ciemā piedzimt par meiteni ir lāsts. Sapnis par brīvību ir saistīts ar laulībām – pamest tēva māju, nomainot to pret vīra mājokli. Pat – ja vīrs tevis sitīs… Ja precēta sieviete atgriežas tēva mājās, - tas ir negods. Tā nedrīkst meklēt sev aizsardzību. Nekur, izņemot vīra māju. Pretējā gadījumā – viņas ģimenes pienākums ir aizvest to atpakaļ pie vīra.
Manu māsu viņas vīrs sita. Un viņa apkaunoja tēvu, nākdama pie mums sūdzēties. Un tomēr, viņai ir paveicies. Viņai ir vīrs, par kura esamību es pagaidām varu tikai sapņot.
…..
Savā terasē es fantazēju…. Esmu viņa sieva un raugos, kā viņa mašīna attālinās. Vakarā, saulei rietot, viņš atgriezīsies no darba. Es noaušu viņa zābakus un, stāvot uz ceļiem, nomazgāšu viņa kājas. Kā mana māte – tēvam. Es pasniegšu viņam tēju, raudzīšos, kā viņš aizsmēķē savu garo pīpi, sēdēdams kā karalis – savas mājas durvju priekšā. Es būšu sieviete, kurai ir vīrs!
Un es drīkstēšu lietot kosmētiku, braukt vīram blakus automašīnā un pat aizbraukt uz pilsētu. Es paciestu visu, lai tikai iegūtu brīvību! Kad man sagribētos, es drīkstētu viena pārkāpt mājas slieksni un iziet ielās. Lai nopirktu maizi.
Bet es nekad nebūšu padauza. Es neskatīšos uz citiem vīriešiem. Es iešu ātri, bet taisni un lepni, neskaitot soļus un nenolaižot acis. Un neviens ciemā neiedrošināsies teikt par mani ko ļaunu, jo es būšu precējusies.
…..
Es piedzimu mazā lauku ciemā. …tikai nedaudz reižu biju aizkļuvusi no sava ciema tālāk par dažiem kilometriem aiz tā pēdējās mājas (piezīme - apmēram 20 gadu vecumā!). Zināju, ka kaut kur tālu ir lielpilsētas. Bet man nebija ne jausmas, vai Zeme ir apaļa vai plakana, patiesībā man nebija īsta priekšstata par pasauli. Man bija teikts, ka ebreji, kuri ir sagrābuši mūsu zemi, ir jāienīst, viņiem nedrīkst tuvoties, aizliegts pat pieskarties, sarunāties. Vismaz divas reizes dienā bija jāskaita lūgšanas, tā kā to darīja mans tēvs un māte, un māsas. Bet par korānu es uzzināju tikai pēc daudziem gadiem – Eiropā. Skolu apmeklēja mans vienīgais brālis, mūsu mājas karalis, ne meitenes. Piedzimt par meiteni mūsu ģimenē bija nelaime. Sievai vispirms jādzemdē dēls. Vismaz viens. Bet, ja dzimst vienas vienīgas meitenes, viņa tiek apsmieta. Ir vajadzīgas divas, bet ne vairāk kā trīs maitas, lai tās apdarītu mājas darbus, strādātu dārzā vai apkoptu lopus. Šādi es nodzīvoju daudzus gadus, nezinot neko vairāk, jo es biju meitene, bet tas ir vēl ļaunāk nekā būt mājlopam.
Tāda bija mana pirmā - arābu sievietes dzīve Jordānas upes rietumu krastā. Tad es nomiru. Nomiru fiziski, sociāli, nomiru uz visiem laikiem.
Man otrā dzīve sākās septiņdesmito gadu beigās Eiropā = starptautiskajā lidostā. Es biju cilvēka atliekas, mirstošas uz nestuvēm. Es toreiz vairāk gribēju mirt nekā sastapties ar šo savu otro dzīvi, kura man tik negaidīti un dāsni tika dāvāta. Manā gadījumā izdzīvošana ir brīnums. Un tas man dod iespēju liecināt to sieviešu vārdā, kurām šādu izredžu nav, kuras arī šodien turpina mirt tikai tāpēc, ka ir sievietes.
……
Man bija jāsāk strādāt ap astoņiem, deviņiem gadiem, bet pirmajām mēnešreizēm jāsākas desmit gados. pie musm teic, ka meitene ir nobriedusi, kad tas ar viņu atgadās. man bija kauns par šīm asinīm, jo tās bija jāslēpj pat no mātes, slepus jāizmazgā platās biskes, jāpadara tās atkal nevainojami baltas un ātri jāizžāvē saulē, lai vīrieši vai kaimiņi tās neredzētu. Es atminos, ka par ieliktņiem man šajās nolādētajās dienās kalpoja papīrs. Dienās, kad tevi nicināja, it kā tu būtu spitālīgā.
0
0