Dzīro un piedzīrojas bērēs jau latvieši ar, -- vien latvieši saņemas, uzlāpās straujāk un atgriežas pie darba, uz kādu brīdi... Tos svētkus dažādos jau vēsturiski izdomāja, lai kādas dienas atšķirtos no parastajām, lai ieviestu regularitāti, svētkus piesēja pie kalendāra: ne škiramā, ne digitalizētā nebija, piesēja vispirms pie saulgriežiem... Kad pagāni svinēja savā veidā katrus saulgriežus, kristietības popularizētāji kļuva greizsirdīgi, izdomāja, kā samaitāt katrus pagānu svētkus ar savu pienesumu un lienoši pārņēma iniciatīvu, uzdodamies par svētku iemesliem un rīkotājiem: īpaši labi redzams "Jāņos", Ziemsvētkos un Lieldienās... Kapu svētku gadijumā, iespējams, nostrādāja folkloristiskā/folklorizējusies ironija, apzīmējumā saliekot pretrunīgus terminus -- kapus un svētkus. Arī kapusvētkos taču bijusi ideoloģiju un iniciatīvas frontes, -- melnsvārči ar draudzes tantēm klusāk, ar piemiņu karogā, kompartijnieku laika partorgi un priekšsēdētāji -- ar alusmucu, starp citu, bieži pēc sieviešu/sievu lūgšanās: ja alus būs, atvilksies tie veči ar ciriem un zāģiem ar, vismaz žogu sataisīs, stabiņus stāvus atpakaļ atslies, -- tā jau savulaik arī uz dievkalpojumiem baznīcā vilka: baznīcai blakus krogu uzceļot, no kura pie reizes arī baznīcai kādu lielāku sponsorējumu paņemt...
0
0