Tā kā es jēdzienu varneši lietoju diezgan plaši, mēģināšu paskaidrot, ko ar to domāju. Varneši ir pašreizējie Latvijas kungi – saimnieki. Personas, kuru rokā ir vai bijusi reālā valsts vara pēcatmodas Latvijā, kuru vārdam ir kāda nozīme valsts lietu izlemšanā. Tādi ir starp tautas vēlētiem pārstāvjiem, augstākām valsts amatpersonām un ierēdņiem, slēgtu klubu pārstāvjiem, biznesmeņiem un vienkārši bagātniekiem. Tie nav tautas kalpi. Viņi kalpo varas sistēmai, ko kopā ar elites iedīgļiem paši sev radījuši, ir parazītisks starpposms starp varas eliti un nomenklatūru. Postkomunisma periodā varneši jāuztver kā neizbēgama un nešaubīgi pārejoša parādība, kura iespējama tikai pie vājas īstas tautas elites un ar pēdējās nostiprināšanos tiem jāatmirst. Taču gribētos, lai varneši ātrāk izzustu un neieietu ar Latviju kosmopolītiskajā Eiropas Savienībā vai vispār nepieliktu punktu latviešu tautas eksistencei.
Ap varnešiem, pareizāk, starp varnešiem un tautu lidinās tādas kā politiskās mušas – gribētāji tikt varnešos vai varnešu atbiras. Tām ir zināma loma varnešu aizsardzībai no tautas tieksmēm atveseļot varu. Visos daudzajos tautas mēģinājumos no apakšas organizēties pret varnešu kastu, tādas politiskās mušas salido pirmās un ar savu, kaut neizdevušos, tomēr zināmu, politiskās darbības pieredzi iefiltrējas jauno organizāciju vadībā un neizbēgami ielaiž šīs organizācijas kanalizācijā.
Varnesis ir bezgala cinisks un varas kārs, tikai pēc komunisma celtniecības fiasko parādījies, valsts varas kārotāja un pašlabumam izmantotāja tips. “Ja šodien seši bijušie premjerministri Dumbura televīzijas raidījumā Kas notiek Latvijā? ar smaidu uz lūpām var viszinīgi pačalot par tautas novešanu līdz izmisuma slieksnim un mazgāt rokas nevainībā, tad patiešām jājautā: kas ar mums notiek!” (Aktieris Imants Skrastiņš) Varneši ir bezmugurkaulaini, beztautiski (tautiski inerti), bet ļerpatīgi jeb politkorekti pret tikpat ļerpatīgiem pasaules uzskatos un domāšanā Rietumu liberāliem intelektuāļiem. Tādus gļēvus un mazdūšīgus pret varenajiem, īpaši rietumvalstu, bet cietsirdīgus un neiejūtīgus pret apkārtējiem un zemāk stāvošajiem tipus vēsture līdz šim nepazīst. Pat senatnē valdnieki tirāni kaut kādā mērā tomēr ir bijuši pozitīvā kontaktā ar saviem pavalstniekiem. Nu nav neviens iedomājies uzreiz visiem saviem pavalstniekiem nocirst galvas. Varnesis uz to ir spējīgs, tikai galvu ciršana šodien vairs nav modē, ir citi modernāki veidi, kā reizē apskādēt visus. Izlēmīgi pašlabumam varneši ir neizlēmīgi un nedroši attiecībā pret valsts, īpaši tās tālākajām - nākotnes, problēmām. No tā arī neizlēmība un neuzdrīkstēšanās šodien ir visas valsts nelaime, kas novedusi pie valsts lomas sabiedriskajā dzīvē nepamatotas samazināšanās, īpaši tautsaimniecībā. Pēc visiem valsts vadības aspektiem vērtējot, pašreizējā četrdesmitgadnieku varnešu (lēmēju) paaudze ir pilnīgi izgāzusies!
Varnešu tipā nedomāju ieskaitīt visus varā un teikšanā esošos, bet pārsvarā gan tomēr tie ir. Ar pārsteidzošu ātrumu tie “izkristalizējās” no bijušās padomju varas elites (no tiem, kas izcūkoja sociālisma ideju un tikpat sekmīgi to dara arī šodien ar kapitālisma, jo nez ko vairāk tie nav spējīgi) un pie varas agrāk nebijušiem pieklīdeņiem tāpēc, ka to kopējā viela bija augstākās proves vienotās padomju tautas produkts, faktiski tikai tās latviešvalodīgā daļa. Iespaids, ka pēculmaņlaika paaudzes savus tautai kā kopībai netīkamos gēnus krājušas, lai izgrūstu mūsu tagadējos varnešos, kurus pārsvarā pārstāv latviešu četrdesmitgadīgie. Ievērojiet, latviešu, bet ne latvieši! Nekā nacionāla, izņemot valodu, viņos nav. Šī, okupācijas apstākļos augusī paaudze, kas pašlaik ir spēka un brieduma gados, ar elkoņiem no varas ir izstūmusi vecākās raudzes latviešus, kuros vēl kaut kas bija saglabājies no īstās Latvijas valsts, kaut vai tikai atmiņas. Varneši ir vienas dienas pragmatiķi, kas (neklausieties viņu vārdos) netic ne latviešu tautas, ne latviešu valsts, ne vispār šīs valsts izdzīvošanas izredzēm, kas mirkļa izdevīguma labad upurē tautas tiesības. Viņi pareizi apjēguši, ka pie pašreizējās divkopienu demogrāfijas nekāda normāla valsts Latvijā nav iespējama – un nav arī vajadzīga. Šādā variantā tā ilgi nesaglabāsies, tās bojā eja ir likumsakarīga un neizbēgama.
Latviešu muļķošanai un savas varas izbaudīšanai tie etnisko identitāti atdalījuši no nacionālās un sola Latvijā izveidot kaut kādu tur politisku nāciju, līdzīgu vienotās padomju tautas lauskai. Šā blefa popularizēšanai pat algo atsevišķus filozofus un propagandistus.
Faktiski kā pragmatiķi, ja kam arī viņi tic, tad tikai īpašuma nezūdamības (saglabāšanās) likumam, kas, viņuprāt, darbosies pie jebkuras valsts varas (izņemot viņējo). Dabiski, ka viņu galvenā rūpe ir savu ticību materializēt – katram pēc savām spējām un ieņemamā valsts amata.
Padomju laika varasvīri: cits kompartijai un tās ideoloģijai ticēja, cits izlikās ticam, vēl cits neslēpa, ka tā viņam vajadzīga tikai karjerai. Tad tiešām bija vieglāk, jo bija tikai viena filozofija, tikai viena politiskā partija. Vai no tā nav izaudzis tagadējā varneša cinisms un iesakņojusies bezprincipialitāte? Tagad varnesis ir tajā partijā, kas pie varas. Tiešām hameleoniska spēja piemēroties stiprākam vai tikai šķietami stiprākam! Tāda bezprincipialitāte, līšana un laizīšana jau bija attīstīta padomju varas sistēmā, kas balstījās uz negatīvo kadru selekciju, taču tāds censonis tomēr bailīgi atskatījās uz pakaļpalicējiem un tautu. Vismaz atklāti kaitēt tai neuzdrošinājās, varēja pašam sanākt ziepes. Un tas bija nedemokrātiskajā valsts iekārtā! Tagad “demokrātiskajā” - tautu var ciniski ignorēt. Padomju varas laikā, ja masu informācijas līdzekļos (MIL) parādījās kas negatīvs par varu vai tās darboņiem (reta, bet bija tāda iespēja), tas tūliņ tika uzlikts uz kontroli, un bez sekām vai nu ziņotājam, vai varasvīriem nepalika. Tagad MIL negatīvas informācijas par varnešiem plūdi iziet kā caur rupju sietu.
Vai tas nav tāpēc, ka tauta pārvērsta vai pārvērtusies pūlī? Pūlis ap tādu varnesi viņā nekādas emocijas neizsauc. To viņš izjūt tikai ar savu ādu kā glumu substanci, caur kuru tam nākas līst uz priekšu un augšu. Par amorālu arī varnesi nosaukt nevar, jo vārds amorāls liek domāt, ka tam ir slikta (zema) morāle. Tātad kaut kāda tomēr ir. Par Rietumu valstsvīriem saka, ka tiem esot dubulta morāle: augstākā savai valstij (tautai), zemākā - pārējai pasaulei. Lieliski! Tā arī jābūt, citādi tie nebūs savas valsts vīri. Pat kriminālnoziedzniekiem ir kāda sava morāle, kāds savstarpējo attiecību kodekss, stingri principi, sava filozofija. Bet varnešiem nav vispār nekādas morāles, nekādu principu. Ir tikai sūdiem līdzīgs savstarpējs lipīgums, varas un mantas grābšanas instinkti. Nedomājiet, ka tie ir tikai tie lielie, kas tiek pie miljoniem. Tāds pats ir arī sīks ierēdnītis, kura varā ir par valsts naudu nopirkt priekšnieka apsveikšanai puķes, apmaksāt kādam draugam izglītības izdevumus vai pašam izbraukāties apšaubāmas vajadzības ārzemju komandējumos u.tml.
Pie dzīvniekiem arī viņu pieskaitīt nevar, tie apvainosies. Dzīvnieks nekad negrābj vairāk, kā spēj aprīt. Sugas brāļiem un rītdienai arī atstāj. Turpretī varneša prātiņš vispār tālāk par dienu nesniedzas, tas nav spējīgs sevi aprobežot grābšanā, ja tik tiek klāt. Šajā nodarbē tas ir nedzirdīgs un neredzīgs – apkārtne neeksistē. Par noziedznieku šā vārda līdzšinējā izpratnē arī varnesi uzskatīt nevar, jo likumus viņš taisa pats – kādus pašam vajag. Jāsecina, ka īsti nav kategoriju, pēc kurām šo tipu izvērtēt, tikai izjūta saka, tas ir kas cilvēcē nebijis, briesmīgs un, ka tādu varēja izkakāt tikai totalitāra vara, vienalga proletariāta diktatūra vai cita. Atliek vienīgi cerēt, ka šis produkts mūsu sabiedrībā ilgi nesmirdēs.
0
0