„Ko prezidente glābj?”
Jau otro reizi Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga neparaksta Saeimas pieņemto likumu „Par bijušās Valsts drošības komitejas dokumentu saglabāšanu, izmantošanu un personu sadarbības faktu ar VDK konstatēšanu.” Gribot negribot rodas jautājums – kāpēc neparaksta? Izskanēja vairāk vai mazāk pārliecinoši skaidrojumi. Viens no tiem – neviena cita Austrumeiropas valsts neesot darījusi tā, kā to grib izdarīt Latvijā. Bet nevienā postkomunisma zemē sabiedriskās iekārtas pārmaiņu spicgalā neatradīsim procentuāli tik nospiedošu daudzumu VDK slepeno sadarbnieku, it īpaši no radošās inteliģences aprindām – rakstniekiem, māksliniekiem, žurnālistiem u.c., kā tas izveidojās pie mums. V. V. F. bija tikai Kanādas pilsone un psiholoģijas profesore, kad ap viņu padomju drošības dienesti jau auda savus izpētes tīklus. Uzskatāms apliecinājums tam ir publicētās fotogrāfijas, kurās toreizējā kanādiete iemūžināta smaidīgu un mīlīgu uz Rietumiem palaistu PSRS pilsoņu ielenkumā. Protams, profesore tolaik nezināja, kas stāv aiz viņai blakus stāvošiem, bet šodien prezidente zin un – glābj viņus! Dažs labs pat apbalvots ar Triju zvaigžņu ordeni, lai gan īstenoja destruktīvas, izsakoties latviski, graujošas aktivitātes, un to apliecina mūsu ilglaicīgā atpalicība no abām kaimiņvalstīm – Lietuvas un Igaunijas. Neparakstot likumu, kura mundiera godu prezidente glābj?”
Prezidente neparakstīja Saeimas pieņemtos grozījumus valsts drošības likumos, tā vismaz uz laiku apturot „lienošo” valsts apvērsumu. Diemžēl ne jau prezidentes padomnieki ierosināja neparakstīt, šoreiz norādījums nāca no „tālienes”, jo tur saprata Latvijas virzību atpakaļ lāča ķetnās. Tas lieku reizi apliecināja, ka ne jau mūsu centība, izpildot „mājas darbus”, pavēra mums durvis uz NATO plašo zāli un Eiropas Savienības istabu. Latvija būtu tur ietikusi, ja mūsu valdību vadītu vispēdējie „jampampiņi” un pat visa Saeima no tādiem vien sastāvētu, jo bija spēki, kas centās piekļūt iespējami tuvāk bijušās PSRS robežām, iespējami nopietnāk izmainīt globālo situāciju savā labā. Tātad tā nebija mūsu gudrība un „laime” tikt uzņemtiem, tā bija viņu gudrība un „laime”” mūs uzņemt. Un korupcija nesākās Bauskā, Valmierā, Preiļos vai Kuldīgā, bet gan no aizrobežas naskajiem, pieredzes un naudas bagātajiem, globalizētās pasaules viendienīšu tirgonīšiem – pārdot, pārdot, pārdot šodien iespējami vairāk un dārgāk, bet par rītdienu lai raizējas tikai muļķi un daži intelektuāļi…
Bija Nirnbergas starptautiskā kara tribunāla tiesas process, kas tiesāja brūno fašismu. Daudzi gaida un grib otru Nirnbergu, kas tiesātu sarkano fašismu. Velti gaidīt un cerēt, Nirnberga Divi nenotiks, jo – pirmkārt, pārāk kosmopolitiskas ir vainīgo tautības, otrkārt, juridiski neatrisināms ir jautājums par upuriem un bendēm, jo arī bendes kļuva par upuriem, un treškārt – un tas ir galvenais arguments – kā tiesāt un vērsties pret cerību radīt taisnīgāku pasauli!? Nosodīt var visu, bet ne ticību Dievam, lai gan tieši nešaubīga ticība dzemdināja inkvizīciju.
Latviešu un igauņu aizstāvis Garlībs Merķelis 18. gadsimtā rakstījis, ka tikai savos labos darbos cilvēks „nebaidās no pagātnes, kā mēdz baidīties no kreditoriem.” Mūsu pagātnes ļaunuma kredīts bija liels. Sabiedrība, kas vairās no patiesības, ir kā neārstējams slimnieks. Mēs vairijāmies un vairāmies. Joprojām slimojam.
ASV nav pārdzīvojusi proletariāta diktatūras valdīšanu un komunisma zvēriskumu, tomēr tieši ASV galvaspilsētas Vašingtonas centrā 2007. gada 12. jūnijā atklāja pieminekli komunisma upuriem. Pamatnes akmenī iekalts:
„Vairāk nekā simts miljoniem komunisma upuru un tiem, kas mīl brīvību”.
Arī pie mums ir piemiņas zīmes, norādes, pat muzejs, gliemeža gaitā taps izveidots piemineklis. Tomēr tiem, kas pārdzīvojuši sarkano mēri un izpratuši tā lipīgumu un postkari, vispirmais pienākums ir atstāt iespējami vairāk rakstiskas liecības nākamajām paaudzēm.
Vai tās pasargās no jauniem maldiem?
Cilvēks pats ir malduguns Visumā.
0
0