Kultūra ir brīvu cilvēku kopienas ilglaicīgs, labprātīgs un stabils dzīves stils, kā tā iekārtojusi savu dzīvi dabā. Tēvzeme ir tā, kas veidojusi etnosa miesu, garu un kultūru. Jo stiprāka savas zemes mīlestība, jo arī kultūra ir īpatnāka un interesantāka citām tautām. Tautu, kas izpārdod savu zemi sveštautiešiem, jau var uzskatīt par izmirušu. To vairs pat nevar saukt par tautu. Tās kultūrai var būt tikai antropoloģiska vērtība. Tikai tie, kas turas pie tēvzemes, spējīgi attīstīt savu kultūru, uzkrāt, sargāt un vairot savas identitātes īpatnības. Tāpat klaidoņiem nav tēvzemes un tie kultūru neradīs. Klaidonis svešā vidē ātri izkusīs – zaudēs savu identitāti.
Tātad kultūra ir cilvēku kopienai kopējs raksturīgs dzīves veids, kas sevī ietver kopienas garīgo (kas izpaužas: tikumos, estētikā un mākslā, ticējumos (reliģijā), izpriecās, tiesībās, filozofija) un materiālo (kas izpaužas: tērpos, mājokļa iekārtojumā, uzturā, uzturlīdzekļu ieguves un sociāli politiskajā dzīves veidā) pasauli. Zinātni, kura cenšas izprast cilvēku pasauli, parasti interesē cilvēku kopienas, kas nav mazākas par etnogrāfisku grupu: galvenokārt etnosi, tautas, pat atsevišķi pasaules reģioni. Kultūras tiek aplūkotas, analizētas un salīdzinātas savā attīstībā, mēģinot saprast kopsakarības cilvēces kultūras sastāvdaļu dzīves posmos, jo atsevišķas kultūras, tāpat kā jebkurš dzīvs organisms, dzimst, uzplaukst un mirst.
Kultūras noturības un attīstības iekšējā spēka avots ir tās ideoloģija – ideju komplekss, kas kopienas cilvēkus motivē daļu savas enerģijas veltīt kopējam. Šīs daļas virziens un lielums nosaka kultūras dzīves ciklu, tās attīstības un aizsardzības pret negatīvām ārējām ietekmēm spēju. Ja šī ideoloģija vairs nemotivē jeb tās vienkārši nav, iestājas kopienas garīgā un pēcāk arī fiziskā nāve. Tāpēc kultūra ir jāsargā.
Arī Brastiņu Ernests saka: “Kultūra stāv pāri dabai, tā ir mākslīga, dārga virsbūve viņai. Kultūras dēļ tiek dibinātas valstis, kuru robežas tiek cītīgi sargātas, līdz kamēr pašas valstis un robežas top par kultūras vērtībām.” Gribas piebilst, ja izpostītu valsti var atjaunot, tad tautu nekad. Ja latviešu tauta zaudēs savu zemi, savas garīgās robežas, tad ne tās, ne tās valsts pastāvēšanai nebūs morāla pamatojuma! Ārēji mēs ne ar ko neizdalāmies citu tautu vidū, arī ideoloģiski un saimnieciski. Jā, mums ir sava valoda, latvju dainas, ne visai latviskas izcelsmes ziņģes, kamēr neesam to pārdevuši – sava zeme. Tautai tā kā pamazāk. Latviešu kultūras čaula ir sadragāta, nav kopēja tautas dzīves stila. Tāpēc ne bez zināma pamata ir uzskats, izplatīts, piemēram, lielvāciešu un lielkrievu vidū, ka latvieši nav tauta un sava valsts tiem nepienākas. Spriežot pēc visa, arī ASV, tāpat Eiropas Savienība šodien uzskata, ka latvieši vieni nav tiesīgu uz šo valsti. Pagaidām, ar to, ka mums ir sava valsts, de jure mēs esam tauta. Mums vēl visai pasaulei ar savu kultūru tas jāpierāda. Lai de facto kļūtu par tautu (nerunājot nemaz par nāciju), pie savas kultūras veidošanas mums cītīgi un ātri jāstrādā, bet mēs labsajūtā guļam. Ka nenoguļam sevi!
Cilvēku kopienas kultūra sastāv no pozitīvām un negatīvām, lielākās kopienas daļas izpratnē, garīgām vērtībām (juristi teiktu – tā ir bezķermeniska) – cilvēku radītas nozīmju, principu, normu sistēmas, ko tie neapzināti (motoriski) ievēro attiecībās ar dabu un savā starpā. Politisku apstākļu (cilvēku varas) uzspiests vai labprātīgi pieņemts dzīves vaids nav kultūra. Vergi nevar izveidot savu kultūru, bet var būt kultūras sastāvdaļa. Nebrīvi cilvēki savu dzīves veidu kultūrā var pārveidot tikai ar brīvības iegūšanu. Brīvībā pabijušiem un pēcāk nebrīvē nokļuvušiem ir iespējams savu kultūru, kaut nepilnīgi, kādu laiku saglabāt.
Kultūra ir cilvēka, cilvēku kopienas sastāvdaļa, bez kuras tas ir tikai bezprāta bioloģisks radījums. Kultūra nav kas atdalāms no tā nesēja, tajā ieiet arī cilvēku raksturīpašības, mentalitāte, morāle, t.i. visa buķete ar cilvēka garīgo un miesīgo saistītas kopējās īpašības. Var teikt arī, ka kultūra ir tās nesēja iepriekšējo paaudžu dzīves prāta gadsimtos pārbaudīta, instinktā, zemapziņā vai pat gēnos izkristalizējusies nākamām paaudzēm nododama savas patības un esamības saglabāšanas dzīves māka. Kultūru var arī iztēloties kā materiālu un garīgu ietērpu (apģērbu) plikai dabas radītai domājošai būtnei, kurā tā savas eksistences tūkstošgadēs sevi ietērpusi. Kultūra ir ļoti noturīga. Tās noturība sakņojas tās nesēju ticībā: kas ir labs, kas slikts; kas derīgs, kas nederīgs; kas patīkams, kas pretīgs. Nonācis svešas kultūras vidē, atsevišķs kādas citas kultūras pārstāvis un tā pēcnācēji savu kultūru spējīgs saglabāt pat vairākās paaudzēs. Kultūra ir (ir dzīva), kamēr dzīva ir tās cilvēku kopiena. Tāpēc kultūrai nav vērtības, jeb pareizāk – tās vērtība ir visa cilvēku kopiena. Tāpēc arī kultūrai nevar “izdalīt naudu”, kultūru nevar arī “kopt”, kā kādu dārzu, jo kultūra nav ne subjekts, ne objekts. Kultūra ir cilvēka biovides cements (saistviela), ar biovidi saprotot pašu cilvēku, tā kultūras, dabas un sabiedrisko vidi ar sasniegto eksistences līdzekļu ieguves līmeni.
Teikto apstiprina arī tas, ka vārds kultūra vēl tiek lietots saistībā ar tehnoloģisku jēdzienu raugs, ieraudze. Arī attiecībā uz atsevišķu cilvēku un cilvēku kopienu var teikt, ka kultūra ir to ieraudze, uz (no) kuras tie izcēlušies.
0
0